8.03.2021 roku wziąłem udział wraz z innymi uczniami LO nr 1 w Pruszczu Gdańskim w corocznych Międzynarodowych Warsztatach Fizyki Cząstek Elementarnych, organizowanych przez naukowców z CERN. W tym roku z powodu pandemii wydarzenie zostało zorganizowane w formie zdalnej, poprzez platformę ZOOM.
Spotkanie podzielone było na 3 części. Pierwsza z nich rozpoczęła się o godzinie 8:30. Prowadzący po kolei przedstawiali różne zagadnienia z dziedziny fizyki kwantowej, za pomocą prezentacji oraz własnych komentarzy. Wyjaśniony został na przykład sposób działania Wielkiego Zderzacza Hadronów, największego na świecie akceleratora cząstek, posiadanego właśnie przez CERN. Prezentowana wiedza została podana w sposób bardzo ciekawy i przystępny, dzięki czemu wszystko było zrozumiałe, nawet dla osób niezaznajomionych z tematem.
Po zakończeniu wykładów nadszedł czas na pracę własną. Uczestnicy warsztatów, za pomocą przesłanych im wcześniej materiałów do pracy, mieli za zadanie dokonać analizy cząstek powstałych po zderzeniu 2 protonów, neutronów lub elektronów, na wzór eksperymentów przeprowadzanych w Wielkim Zderzaczu Hadronów. Po skończeniu badań uczniowie wysyłali swoje wyniki na wskazany adres, które miały zostać potem omówione na nadchodzącej konferencji. Pomimo nieco archaicznego programu, w którym praca ta miała zostać wykonana, nie było większych problemów ze zrozumieniem zadania, dzięki jego wcześniejszym omówieniu oraz dołączonej do materiałów instrukcji.
Na zakończenie odbyła się konferencja, na której zostali zebrani wszyscy uczniowie z różnych krajów biorący udział w warsztatach. Z racji na międzynarodowy charakter spotkania prowadzący mówili w języku angielskim, jednakże zrozumienie ich nie było na szczęście problematyczne. Omówione zostały wyniki badań przeprowadzanych wcześniej przez uczniów, a także była możliwość zadawania pytań, na które prowadzący chętnie odpowiadali. Konferencja zwieńczona została quizem w aplikacji Kahoot, podsumowującym wiedzę zdobytą podczas warsztatów.
Wydarzenie z całą pewnością mogę ocenić pozytywnie. Znacznie poszerzyłem swoją wiedzę z zakresu fizyki kwantowej, a dzięki pracy własnej mogłem sprawdzić, jak wygląda praca naukowca. Jedyne zastrzeżenia miałbym co do pomocy technicznej, która nie zawsze była w stanie pomóc w pewnych sytuacjach. Poza tym uważam, że doświadczenie to mogłoby być jeszcze lepsze, gdyby warsztaty odbyły się w formie tradycyjnej. Mimo wszystko nie żałuję uczestnictwa w wydarzeniu i mam nadzieję, że będę mógł znów wziąć w nim udział za rok.
Uczeń z kl. 2D